Mieko Fiskeblogg – Fiske och Fisketips
Allt till isfiske
www.miekofishing.se/isfiske
Hitta nya pimpelprylar på Miekofishing!
Allt till havsfiske
www.miekofishing.se/havsfiske
Köp ny havsfiskeutrustning på Miekofishing!

Bästkusten Levererar!

Fiske » Havsfiske » Bästkusten Levererar!

Dom senaste veckorna har jag ägnat min lite sena semester till att ta igen allt fiske som jag har missat under min säsong uppe i mehamn, och vilka underbara fiskemöjligheter västkusten har om man ger sig F**n på att inte blanka!

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor Bli först att betygsätta inlägget!

Ganska omgående efter jag har anlänt till Landvetter så satte tanken på havsöring spel i huvudet på mig, Att jag MÅSTE ut o dänga med flugspöt var onekligen de som lockade absolut mest.
Ett samtal till min gode vän TC så planerade vi in en havsörings dag tillsammans, utan att egentligen kolla vädret så blev det en svår trasslig dag längs kusten.
Dagen innan stod de att det skulle blåsa hela 22 m/s vilket skulle få dom flesta att stanna hemma, redan på första platsen så hugger en ganska stabil fisk runt 45 cm som tyvärr lossnar strax före landning.
Den dagen gav inte så mycket mer än hugg, svordomar, goooa skratt och ett minne för livet.
Dagen efter körde vi igen, vädret va betydligt bättre vilket inte är så svårt.
Vi tog båten ut till ett av mina favorit ställen o började fiska, efter en stunds bytande i flugboxen så hittade vi melodin! det som gällde va sill liknande flugor i turbo fart! Att fiska med fisk imitationer i hög hastighet är något av de råaste som finns! huggen känns som en hälle som tvärvänder vid ytan o får hela kroppen att rysa av adrenalin, glädje o en matsked rädsla.
dagen slutade med 11 landade öringar, fyra fiskar över måttet och en stadig topp på 2,5 kg till TC.
Den 21 september var vädret kanon så jag bestämde mig för att passa på ett av min favoritfisken vrakfiske!
Tidigt på morgonen var jag nere i hamnen (för tidigt) det var total mörker i hamen när jag började packa i båten. cirka 2 timmar senare är jag långt ifrån hamnen o närmare Norge o Danmark än Sverige. På ekolodet börjar jag sakta se vraket höja sig får den äckligt mjuka leran 98 meter under givaren, stora slöjor med fisk får mig och tackla ihop prylarna snabbare än möjligt.
några tomma nedsläpp innan jag träffar vraket som jag vill smackar de på ordentligt o böjer mitt spro spö ordentligt och cirka 80 meter lina senare kommer en stadig bleka på 3,5-4 kg upp som en kork på ytan. I tre drifter fångar jag 4 blekor i stadig storlek. sen ser jag de över stimmet som stod på cirka 50-60 meter börjar sakta sänka sig ner mot vraket. i den kommande timmen så fick jag ett sej race som jag aldrig har upplevt i Sverige. Sejarna slaktade allt som rörde på sig där nere, eftersom jag körde med 2 krokar på suprise tackel så kom det alltid upp 2 åt gången, rätt fina sejar runt 2-5 kg. dock tröttnade jag efter en stund för målet var stora blekor men dom hann aldrig fram till jiggen innan sejen. samt ökande ström gjorde att jag körde 1 timme söder ut och sej fria vrak! tyvärr fick jag ingen Riktigt stor bleka men en drös strax under 4 kg så ska man inte klaga!