Mieko Fiskeblogg – Fiske och Fisketips
Allt till isfiske
www.miekofishing.se/isfiske
Hitta nya pimpelprylar på Miekofishing!
Allt till havsfiske
www.miekofishing.se/havsfiske
Köp ny havsfiskeutrustning på Miekofishing!

Rödingfiske i Arjeplogsfjällen

Fiske » Fiske i Norrland » Rödingfiske i Arjeplogsfjällen
Mieko Pesa

Rödingfiske i Arjeplogsfjällen Rödingfisket är i full gång här uppe i Norrland. David Nilsson, Robin Utbys och Björn Larsson beskriver här sitt underbara rödingfiske i Arjeplogsfjällen. Som vanligt… Read More »

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor Bli först att betygsätta inlägget!

Rödingfiske i Arjeplogsfjällen

Rödingfisket är i full gång här uppe i Norrland. David Nilsson, Robin Utbys och Björn Larsson beskriver här sitt underbara rödingfiske i Arjeplogsfjällen. Som vanligt är förberedelser viktigt vid fiske. Vad sägs om att förbereda sig med intervaller uppför slalombacke innan en fisketur?

Tänkte skriva några rader om förra veckans Rödingsatsning som jag (Robin), David och Björn gjorde.
Och satsning var nog rätt ord för aldrig förr har vi förberett oss så mycket!
Det hade till och med gått så långt att två av oss varit och kört flera intervallpass uppför ormbergets skidbacke!!! 🙂

Vi hade fått nys om en liten sjö med ett litet rödingbestånd men med riktigt hög snittvikt. Vandringen dit skulle bli tuff så packningen hade minimerats och mängder med frystorkad mat hade införskaffats.
I jakten på ultralätt packning så beställdes även ett nytt lättvikts tält från Mieko, valet föll på HELSPORT Fjellheimen Light 3 camp. Ej hört så mycket om tältet men på pappret verkade det vara en höjdare och med en vikt på under 3kg kändes det helt rätt.
Totaltvikten på packningen slutade kring 16kg vilket kändes helt ok.

Sjön vi skulle till låg i Arjeplogsfjällen och vandringen beräknades till ca 1,5 mil, dock med riktigt saftig stigning och största delen i tuff terräng.

Redan på morgonen innan avfärd hade tempen kommit upp till 23c och vi befarade att vi hade en väldigt varm och lång vandring framför oss.
Väl på plats låg tempen 26c och svetten rann redan innan vi ens börjat vandra.
Vi stånkade på och tempen steg, efter ett tag vrålar Björn att han måste vila … Eftersom det var extremt med mygg så tog jag och David beslutet att korta ner vilan och försöka komma upp på kalfjäll så snabbt som möjligt för att slippa all mygg och knott.
Några timmar och en halvdöd Björn senare lyckades vi komma uppför första fjället och intalade oss att vi snart är framme men när vi gick upp på toppen såg vi att vi hade missbedömt sträckan ganska rejält och låååångt där borta kunde skymta nästa fjäll där sjön låg..

Nåja bara bita ihop och vandra på. Vandringen mellan fjällen var en riktig prövning, och stoppen för en viss person blev allt tätare och tätare… 🙂    (Ingen nämnd)
Vid sista branten stupade en av oss och blev liggandes raklång i riset, efter ett tag gick David dit för att kolla om han var vid liv vilket han var eftersom han mumlade något som ej gick att förstå..

Vi var nu enligt gpsen riktigt nära sjön så vi skrek till Björn att vi vandrar upp sista biten och börjar sätta upp tält mm, han mumlade något tillbaks så vi tolkade det som ett okej och traskade vidare.

Just innan sjön började även jag och David vara riktigt slutkörda men som alltid när man får syn på ett fiskevatten får man ny energi och hips vips så orkar man halvjogga sista biten 🙂

Vi slår upp tält, börjar med mat och vilar oss men ingen Björn syns till…
Testar ringa men ingen mottagning, så just när vi ska ge oss ut på en räddningsexpedition ser vi en slutkörd gubbe komma krypandes över krönet.
Han slänger av sig packningen och ramlar ihop och mumlar att nästa gång blir det tveklöst Helikopter… 🙂

En lång vila senare och efter lite frystorkad ”Kyllin i örtesås” så börjar fiskesuget komma igång på allvar och vi gör i ordning fiskeprylarna och traskar ner till sjön.

Helsport Tält

Trötta men nöjda vilade gänget i sitt Helsport Tält innan de körde igång sitt rödingfiske

Vi kör på hela kvällen och med bara några smårödingar som får syna ytan, till slut inser vi att vi är lite för slutkörda för att orka fiska och avslutar med ett kvällsdopp och hoppar sedan in i tältet och slocknar på 3 röda.

Tidigt nästa morgon vaknar vi till klarblå himmel och lätt vind -perfekt rödingsväder!
Vi ligger å myser lite i tältet och gör oss varsin frukost beståendes av Real Turmat’s Frukostblandning. Galet vacker frukostutsikt och rätt OK frukost! 🙂

Helsport

Sen ner till sjön och börja gnugga lite röding. Fiskar på och det är bara småttingar som vill hugga, men efter några timmar lyckas Björn hitta lite djup i sjön och som ett brev på posten kommer resans första storröding. Fisken som är sjukt vacker väger in kring kilot och får vara med på några bilder innan den får simma vidare i det kristallklara vattnet. Jag och David kommer över till sjöns djupare del och resultaten kommer direkt. Fisket går i omgångar och i väldigt tydliga huggperioder. Vi kan stå och dänga helt utan ett pill i 30 minuter för att sedan ha 5 hektiska minuter med kontakter på nästan varje kast.

Fisket vi får uppleva under de 2 följande dagarna har vi ingen av oss varit med om tidigare, vi drar kilosfisk på kilosfisk och utan att överdriva så skulle jag tro att vi kom upp i  25-30 rödingar över/kring kilot med några riktigt fina toppar.
Vi fick fisk på flera olika beten men det var 2st beten som utmärkte sig mest, och det var Lottospinnare 18gr i orange/koppar och Mieko Pesa i gul/orange/röd.
Dessa beten stod för 80% av fångsten och huggen kom i regel alltid i vevstoppen och på ultralångsam invevning.

Mieko Pesa

-Galet vackra fiskar i galet vacker natur säger Robin Utbys

wobbler-mieko-pesa

Björn Larsson och Mieko Pesa levererar fin röding

stora rödingar vakar

Enorma rödingar vältrar sig i ytan på kvällskvisten

Sen tänkte jag även passa på att skriva några rader om nytältet : HELSPORT FJELLHEIMEN LIGHT 3 CAMP.
Har kollat på mängder med olika modeller och kan bara konstatera att jag valde rätt modell. Riktigt bra stretch, lättuppsatt och grym ventilation. Tyget känns inte alls lika plastigt som hillebergs dukar och pågrund av att tyget går att stretcha nån centimeter så prasslar det även mycket mindre än sina konkurrenter eftersom det alltid är uppspänt. Även mycket rymligt, så att sova 3 stora medelålders män var inga som helst problem.
Full pott helt enkelt!

Tält Helsport

Robin Utbys är mycket nöjd med sitt Helsport Fjellheimen Light 3-camp

Nöjda efter några dagars grymt fiske så beslutar vi att vandra hem på natten för att slippa värmen.
Hemvägen gick förhållandevis enkelt och ett litet stop vid en sjö på vägen testar vi några kast och tar 10-talet riktigt fina öringar innan vandringen ner mot båten fortsätter.

Väl nere vid båten kostar vi på oss ett svalkande bad som fick sätta punkt för våran fjällvistelse denna gång.

Helgrym resa och vi har nu fått blodad tand för vidare rödingssatsningar!

Nu är siktet inställt på 3 kilos rödingen….

Med vänlig hälsning Robin Utbys

Härligt fiske! Förstår att det blir fler svängar för er.