Mieko Fiskeblogg – Fiske och Fisketips
Allt till isfiske
www.miekofishing.se/isfiske
Hitta nya pimpelprylar på Miekofishing!
Allt till havsfiske
www.miekofishing.se/havsfiske
Köp ny havsfiskeutrustning på Miekofishing!

Tufft pimpelfiske i fjällen

Fiske » Fjällfiske » Tufft pimpelfiske i fjällen
Mieko Trollstav levererar

Det var en tuff men ändå härlig och minnesvärt pimpelfiske

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor Bli först att betygsätta inlägget!

Efter månader av planering rullade vi äntligen norrut längs E10 mot nordligaste Norge och ett riktigt äventyr. Vi hade en hel dag i bilen framför oss och självklart handlade det mesta av diskussionerna om pimpelfiske, äventyr i fjällen och annat som berörde vår resa. Nästan framme beslutade vi att hyra en stuga för att övernatta och starta expeditionen tidigt nästkommande dag. När vi startade bilen och skulle köra de sista milen till startplatsen uppe på fjället möttes vi av en smärre katastrof; -Vägen var stängd! Det blåste en hel del och snön drev snabbt igen vägen. Skulle vi vänta och hoppas att de skulle öppna vägen eller helt enkelt åka skidor upp till startplatsen? Taggade som vi var var beslutet enkelt. Vi lastade ut all utrustning och jag selade på draghundarna Svea och Arnold. Färden efter vägen gick bra och framme vid vår ”startplats” var det dags för mat. Vi åt rejält innan vi fortsatte ut i vildmarken. Sikten blev snabbt sämre men med uttagen kompasskurs och gps kände vi oss trygga.

Draghundar vid pimpelfiske

Arnold och Svea vilar efter 21 km medan Robert lagar mat

Väl framme vid den första lilla sjön slog vi upp tältet och somnade snabbt. På morgonen var det klarblå himmel och temperaturen kröp nog nedåt -20 grader. Vi bestämde oss för att testa morgonnappet innan frukost. Det var full av förväntan jag borrade första hålet. Borren högg fast och jag ser grus och sand komma upp ur hålet… Nåja, vi åt frukost i stället och åkte vidare till den första sjön vi planerat att fiska i. Vädret växlade mellan klarblå himmel och kraftigt snöfall. Här stannade vi till nästa dag och fiskade. Det var verkligen trögt, Robert fick två rödingar medan jag gick bom.

Pimpelspö med spöhållare

Det är skönt att kunna njuta av solen ibland med pimpelspöet i en spöhållare, se den här

Transporten till nästa sjö tog bara någon timme trots att det var ca 20 cm nysnö vi kämpade oss igenom.
Arnold och Svea var riktiga hjältar. Väl framme vid ny sjön som var lite större slog vi upp tältet vid strandkanten.
Framåt eftermiddagen hade vi fått några fina rödingar och glädjande var det Mieko Trollstav som levererade.
Mieko Trollstav levererar

Robert pimpelfiskar med Mieko Trollstav

Vädret var fortsatt dåligt, kraftig vind och blötsnö som vräkte ned. Det gjorde att vi bestämde oss för att stanna vid
denna sjö några dagar då fisket dessutom var bra. Vi fick leta fisken relativt mycket men hittade den vid klassiska platser som undervattensåsar, djupbranter och uddar. Djupet vi fiskade på var 4-10 m vilket gjorde kikpimpel omöjligt. Vi fiskade mycket med Mieko Trollstav, både med enbart den och även i kombination med ett traditionellt rödingblänke. Det fungerade och vi fick många fina rödingar.

vintertältning

Vi fick gräva oss ut ur tältet på morgonen

Pimpel trollstav

Även ett hål på 150 mm kan bli tight vid pimpelfiske

Draghunden Arnold

Draghunden Arnold njuter av det arktiska klimatet

pimpelfiske med trollstav

Vi fick många fina rödingar

När vi vaknade på morgonen sista dagen hade det kommit ca 30 cm blöt nysnö. Det gjorde att vi verkligen fick kämpa för att komma tillbaks till vägen och civilisationen igen. I uppförsbackarna fick vi ta av oss skidorna, lasta av halva packningen från släden och gå upp. Väl uppe var det bara att vända om och hämta resterande saker. En tuff dag där 10 km tog närmare sju timmar.

Draghundar vid pimpelfiske
Robert, Arnold och Svea sliter för att komma framåt i den tunga snön

Rödingblänke och trollstav

Mieko Trollstav tillsammans med ett rödingblänke fungerade mycket bra

Rödingmacka

Rödingmacka med hovmästarsås är inte helt fel

röding

Röding är en vacker fisk

Sammanfattningsvis kan vi bara säga att det var en härlig och minnesvärd expedition trots att vi bara hade 2-3 timmar. Tuffa förhållanden och en orörd natur som var helt utan skoterspår. Det är fantastiskt att det fortfarande finns såna områden. Att nya Mieko Trollstav dessutom fungerade så bra gav hela upplevelsen extra krydda.