Mieko Fiskeblogg – Fiske och Fisketips
Allt till isfiske
www.miekofishing.se/isfiske
Hitta nya pimpelprylar på Miekofishing!
Allt till havsfiske
www.miekofishing.se/havsfiske
Köp ny havsfiskeutrustning på Miekofishing!

Vårfiske på Söröya

Fiske » Havsfiske » Vårfiske på Söröya

1 Stjärna2 Stjärnor3 Stjärnor4 Stjärnor5 Stjärnor 2Röster medel: 5,00 av 5

Norge fisket har under lång tid legat i min periferi, möjligtvis för att jag innerst inne visste att jag kommer bli fast för livet och ännu en sak som kommer kosta mycket pengar och tid. Men då en kamrat fyllde 40år och jag fick en inbjudan att följa med en vecka till Sørøya så var det ingen tvekan, Mieko Fishing lånade mig överlevnadsdräkt och spön och jag kompletterade med rulle samt egna beten. Så fort färjan dockade hamnen och vi rullade in på ön så kände jag en varm känsla, en känsla som bara kommer vid några få tillfällen i livet. Under följande höstvecka i Hasfjord, med varma vindar och fjällens höstfärger som ett spegelglas mot blanka fjordar så etsade Norge in sig i mitt hjärta, när vi lämnade ön så var det ingen tvekan jag hade blivit drabbad av ”Norge feber” trots att jag inte lyckades få någon större Hälleflundra.

Rikard Hansson som bjöd med mig, ringde och sa att han och Linus Johansson skulle göra ett återbesök och tillfrågade om jag ville göra dem sällskap, denna gång så var det sju dagars fiske med förmåner som midnattsol, riktigt bra tidvatten och tre fiskenördar med samma ståndpunkt, maximera fisketiden fullt ut. Med minnet av höstens otroligt vackra väder så kunde jag inte förstå vilken medgång vi hade haft med vädret på den resan.

Sørøya skymtar genom färjans glasrutor och jag kunde omedelbart konstatera att våren var sen även här, lanskapet låg vitt, kargt och färglöst, havet var mörkt med stora dyningar som bryter vita gäss, men ändå så infann där varma förnimmelsen igen.

Vid vår ankomst så bemöts vi upp av Ørnulf som driver (Hasfjord villmarks opplevelser) han upplyser oss att hans nya gästhus är färdigbyggt och vi kan husera där under veckan, en åttabäddars hus med stort torkrum, dubbla kök, internet via fiber anslutning och en altan som ligger på pålad över vattnet, båtarna direkt vid boendet och en fantastisk utsikt. Fördelen med Hasjord är att man har riktigt bra fiske direkt i fjorden och därmed kan fiska oavsett väder.

Linus kollar vädret från köksfönstret.

Vi var fokuserade på att meta hälleflundra, men kunde ganska snabbt släppa den tanken då vädret var allt annat bra, trolling och vertikalt då driften var hyfsad var det som vi fick fokusera på. Vid första släppet så small det på en ”mathälle” för Rikard alla tre kände att denna vecka kommer bli magisk. Vi körde fullt ut vilket innebar lite sömn och lite mat och midnattsolen gjorde att vi redan på dag tre hade tappat dygnsrytmen och käkade frukost halv sju på kvällen, de flesta måltider åt vi i båten, kläderna han aldrig torka medans vi laddade om våra förnödenheter på land.

Alla båtar ligger kvar i hamnen, men vi är här för att fiska! Kapten Rickard vet att jag lätt blir lite darrig när det blåser upp, som kapten så inger han alltid ett lugn och han blir ofta som min ”snuttefilt” som håller borta min dödsångest.

Hård sjö, snö hagel och regn blev vår vardag, men den 5:e dagen så var prognosen riktigt bra, mindre vind, uppehåll och någon glimt av solen, Nu hade vi chansen att komma till våra planerade ställen och packade för 24h i båten.

Bra väder, tidvatten och bra drift då small det på en bättre fisk som utan tvekan högg på en Mieko spinnertail i färgen norrsken som jag monterat med sidogång, den gjorde tre rusningar från ytan till botten och vid försök till gaffning så lyckades den skaka sig loss, en vacker flundra på cirka 130cm, att den lyckades få sin frihet gjorde inget eftersom det ändå var en c&r fisk.

Vi åkte över till nästa fjord och driftade en 30 meters kant som sluttade ut mot 90 meters djup så märkte vi direkt att vi gått in i en huggperiod, vi bommade några fiskar och när Linus lyckats kroka en lagom matfisk och kapten Rickard skulle dokumentera drillen så passade jag på att släppa min spinnertail med en 500g Miekoskalle på kanten, två dunkar i botten och vevade upp två meter då kom hugget som var allt annat än försiktigt.

Linus med en lagom matfisk.

Jag hade bromsen lite för hårt ställt och häll nästan på att tappa spöet, fisken rusade, rullen gjorde långa knarr och jag förstod av simtagen att det var av en flundra av den ansenligare sorten. Rusnigen var makalös lång och Rikard backade efter med båten, när han tittade på ekolodet så säger han

– Pirre den har gått över kanten och är nere på 85meter!! Nu börjar kampen att ta kommandot och bända upp 85 meter lina med en arg Hälleflundra endast korkad på en Jobu big game singelkrok. Det är detta jag kom hit för, vi har spenderat flera dygn i oväder, vi har verkligen krigat för att kroka en bättre flundra och det är nu det gäller, svårt att behålla lugnet med ängslan att klanta till det och förlora fisken.

Som frekvent youtube besökare så har jag sett hundratals drillar på hälleflundror och fiskare som stånkar och stönar vilket jag alltid tycket varit lite överdrift, men nu står jag här och försöker bända upp något som är absolut stumt, drar jag hårdare så brister linan eller spöet går av, jag stånkar och frustar värre än någon jag skådat på youtube, att bända upp 85 meter utan att ge tillåtelse för fisken att vända och dessutom med påtagligt fel teknik så anlägger jag mjölksyra så ögonen blir blodsprängda.

Fisken närmar sig ytan och Linus gaffar fisken rutinerat och vi säkrar fisken med tailrepet, dags för mätning och Rikard ”ögonmåttar” till 150 cm medans vi tar fram måttbandet, Linus läser av och tittar upp på mig och säger 152cm. Vi bårar fisken och poserar framför kameran, för att därefter låta den återgå. Fiskar av denna storlek är oerhört essentiella för framtida generationer Hälleflundror och direkt olämpliga som mat pga miljögifter. Rickard plockar upp fina cigarrer och jag kan avslappnat sätta mig i fören puffa som en skorsten, fjäder i hatten det blev ett PB!

Foto Rickard Hansson

Sista dagen och vi vevar upp för att avsluta en hård veckas fiske, stämningen i båten var för första gången dålig, alla var tysta och en melankolis klump växte i halsen, nu var veckan slut. Men vi kommer tillbaka snart!

Stim med små Sej under båten.

Mieko Spinnertail/Norrsken

Viktigt med bra utrustning, spö från Westin, rulle Accurate och överlevnadsdräkt från Imax.